Jak vybrat in-line brusle

Jaký typ brusle zvolit?
Záleží na tom, jestli jste pokročilí a již víte, jaký typ bruslení vás baví, anebo se řadíte mezi začátečníky a ještě nemáte vyhraněný žádný styl. Kompletní nabídka In-line bruslí.
Fitness In-line brusle
Jsou určeny především. Jejich konstrukce je přímo předurčena k rekreačním aktivitám, protože usnadňuje ovladatelnost při jízdě. Tvrdost a průměr koleček má vliv na rychlost a pohodlnost jízdy, výběr přizpůsobte svým schopnostem a povrchu ve vašem okolí. O kolečkách více až za malou chvilku.
Brusle pro In-line hokej
Konstrukcí připomínají brusle na lední hokej, nejsou vhodné pro úplné začátečníky. Bota je vyšší, vyrobená z prošívané kůže, lze ji velmi pevně utáhnout na noze. Kolečka umožňují velmi rychlé změny pohybů a předpokládají značné bruslařské schopnosti.
Profi (speed) In-line brusle
Využijete je při rychlostním, závodním bruslení. Dlouhý, aerodynamický rám brusle obsahuje až pět koleček a je připevněn na botě s nízkým kotníkem. Bota je tvrdá (pevná) pro ideální držení nohy, ale přitom lehká. Díky tomu ujedete velkou vzdálenost s minimální námahou.
Bota se musí pořádně vyšlápnout přesně na vaši nohu. Před koupí je nutné reálně zvážit vaše schopnosti, protože brusle jsou velmi rychlé a hůře se brzdí.
Agresivní In-line brusle
Používají je vyznavači triků a skoků při jízdě po zábradlí, rampách, lávkách. Vydrží „brutální“ zacházení a extrémní zátěž díky chráničům skluzové zóny (sliderům). Kolečka jsou malá, uložená v pevném rámu, aby byla odolná proti obrusu.
Outdoor In-line brusle
Zvládnou jízdu na nerovném povrchu nebo po trávě. Poznáte je celkem snadno. Mají dvě gumová kolečka s malým valivým odporem i hmotností.
Lze na „první pohled“ poznat jízdní vlastnosti In-line bruslí?
Vzhledem k tomu, že typy bruslí se neustále rozšiřují a názvy se doplňují o různé přívlastky, můžete jízdní vlastnosti celkem snadno odvodit z designu. Ovladatelnost brusle ovlivňují kolečka a délka rámu.
Velikost koleček
Kolečka jsou nejdůležitějším faktorem, který ovlivňuje výkonnost brusle. Průměr kolečka je měřený v místě jeho nejširší části a udává se v milimetrech (mm) na boční straně kolečka.
Velká kolečka jsou rychlejší a vhodná na nekvalitní povrch. Stojíte však výše nad povrchem, což může vyvolávat pocit menší stability.
Malá kolečka jsou zárukou lepší ovladatelnosti a stability. Nevýhodou je pomalejší rychlost. Zápory jedné či druhé velikosti může částečně snížit tvrdost či měkkost koleček. Lze také kombinovat kolečka s různými tvrdostmi na jedné brusli. To zvýší celkovou trvanlivost a odolnost proti nárazům.
Pokročilost | Velikost koleček |
---|---|
Začátečníci | 78–80 mm |
Pokročilí | 82–84 mm |
Zkušení bruslaři | 90 a více mm |
Tvrdost koleček
Kolečka jsou zhotovena většinou z polyuretanu, plastického materiálu, jehož tvrdost může být různá. Je měřena urometrem a pohybuje se v rozsahu od 0 pro nejměkčí do 100 pro nejtvrdší.
Měkká kolečka jsou sice pomalejší, ale velmi dobře drží směr v zatáčkách (mají dobrý grip), proto se hodí pro použití venku nebo v horším terénu (měkkost cca 74A).
Tvrdá kolečka (alespoň 85A) jsou rychlejší, ale přenáší větší otřesy do rámu, následně do boty a mají horší grip. Hodí se tedy spíše pro vnitřní povrchy.
Obecně platí
- čím je kolečko větší a tvrdší, tím rychlejší jízdu můžete očekávat, na úkor obtížnější ovladatelnosti brusle a vyšší citlivosti na nerovnost terénu
- menší kolečko napomáhá lepší ovladatelnosti brusle
- nižší tvrdost kolečka zaručuje menší citlivost na terénní nerovnosti a nižší přenášení vibrací, počítejte však s pomalejší jízdou
Ložiska
Ložiska ovlivňují jak rychlost, tak pocit z jízdy. Jde o parametr, u něhož opět nelze „vysledovat“ kvalitu. U vyšší cenové třídy se používají tzv. „přesná“ ložiska, která jsou označena ABEC-1, ABEC-3, ABEC-5 nebo ABEC-7 apod. Pozor, toto označení pouze udává přesnost normy výroby ložisek. Nic neříká o použitých materiálech. Zde je opravdu jediné kritérium pro výběr cena.
Kolečka se opotřebovávají nerovnoměrně, pravidelná výměna zaručí nižší opotřebení a celkově delší životnost brusle.
Délka a materiál rámu (nože)
Jde o další kritérium, z něhož můžete odvodit styl jízdy. Rám slouží k upevnění koleček k botě. Delší rám je vhodný v případě vytrvalostních jízd, kdy budujete celkovou fyzickou kondici a jedete hlavně stylem „neustále kupředu“. Kratší rám umožňuje snazší ovladatelnost. Lépe předvedete triky, jízdu pozadu apod.
I kvalitu rámu lze odhadnout jen velmi těžko a hlavním ukazatelem bude opět cena. Hodně pozornosti věnujte tomu, jak je rám (nůž) s kolečky připevněn k botě. U dražších modelů se používá spojení pomocí šroubů, což je výhodné při čistění a případném nastavování rámu, u ostatních bruslí je nůž ukotven nýty. U těch nejlevnějších typů je přilepený nebo rovnou vylisovaný jako součást boty.
Typ a velikost boty
Úkolem boty je poskytnout stabilitu noze a kotníku. Obvykle má dvě části – skořepinu, která obklopuje vaše chodidlo a oporu, která obklopuje váš kotník. Nejčastěji jde o plast, který je různě vyztužen a odvětráván, aby byla zaručena maximální pohodlnost.
Vždy je lepší kupovat In-line brusle o půl až celé číslo větší, aby mohla být do bruslí obuta noha v tlustších ponožkách a navíc noha zátěží mírně nateče. Některé boty mají vyjímatelnou vložku, často se změkčujícími prvky proti otřesům (např. různé gelové polštářky pod patou).
U dětí je situace složitější. Někteří výrobci vyrábějí brusle s proměnnou délkou botičky v rozsahu cca 3–4 čísel. Je důležité prostudovat mechanizmus, velikost boty se nesmí samovolně změnit. Protože jde o dětskou nohu, tak vždy preferujte renomovaného výrobce.
Nejlepším údajem, který vám pomůže zvolit správnou velikost In-line bruslí je velikost vyjádřená v EUR:
US | UK | EUR | Délka v mm |
---|---|---|---|
5 | 4 | 36,5 | 230 |
5,5 | 4,5 | 37 | 235 |
6 | 5 | 38 | 240 |
6,5 | 5,5 | 38,5 | 245 |
7 | 6 | 39 | 250 |
7,5 | 6,5 | 40 | 255 |
8 | 7 | 40,5 | 260 |
8,5 | 7,5 | 41 | 265 |
9 | 8 | 42 | 270 |
9,5 | 8,5 | 42,5 | 275 |
10 | 9 | 43 | 280 |
10,5 | 9,5 | 44 | 285 |
11 | 10 | 44,5 | 290 |
11,5 | 10,5 | 45 | 295 |
12 | 11 | 45,5 | 300 |
12,5 | 11,5 | 46 | 305 |
13 | 12 | 47 | 310 |
13,5 | 12,5 | 47,5 | 315 |
14 | 13 | 48 | 320 |
14,5 | 13,5 | 48,5 | 325 |
15 | 14 | 49 |
330 |
Bota brusle musí být
- pohodlná
- pevné a kvalitní konstrukce
- utažení brusle musí být zajištěno tkaničkou nebo přeskami, často používaný systém je jedna přeska ve vrchní části a tkaničky ve spodní části boty
TIP: Nohu ponechte v botě minimálně 20 minut a poté sledujte, jakým způsobem ji můžete utáhnout. Počítejte, že po čase se bota, tkaničky i lanka vytáhnou.